A GLOSSA VETLLEM PER FOMENTAR EL TALENT I EL DESENVOLUPAMENT DE LES POTENCIALITATS DELS INDIVIDUS
Quan parlem d'altes capacitats fem referència a la capacitat que tenen alguns infants per aprendre a un ritme i un nivell més elevat del que els pertoca per edat, si ens basem en la mitjana social de la mateixa edat.
La detecció de les altes capacitats, ajuda a entendre a qui les presenta i al seu entorn, la seva manera de funcionar permetent així fer un bon acompanyament per tal que pugui desenvolupar-se segons les seves necessitats trobant la manera de donar cabuda a les seves potencialitats.
Dins de les Altes capacitats podem trobar-nos amb perfils molt heterogenis
Superdotats
Tenen una alta predisposició a aprendre en un temps i nivell superior a la resta de companys de la mateixa edat. Són capaços de tractar i processar qualsevol tipus d'informació (matemàtica, verbal...), recuperen amb molta facilitat coneixements adquirits prèviament i els relacionen amb nous continguts que estan aprenent. Aporten gran nombre d'idees, són perseverants, molt observadors i creatius. Sovint presenten disincronia entre el nivell intel·lectual i l'emocional.
Talents
Mostren gran capacitat en un aspecte (talent simple) o varis (talents complexos) de la intel·ligència. En aquesta àrea poden arribar a tenir un gran domini i ser molt eficaços, però en la resta poden estar al mateix nivell que la mitjana, inclús per sota.
Precoços
El seu desenvolupament es més ràpid i efectuen processos mentals abans que els seus iguals. Amb el temps es poden igualar als companys de la mateixa edat o poden evolucionar cap a un talent o superdotació
Qualsevol d'aquests perfils pot presentar alhora algun trastorn que afecti els seus aprenentatges, com ara TDA-H, TEA, dislèxia, trastorn de la parla o llenguatge... Quan això es dona parlem de doble excepcionalitat. Per poder fer front a aquestes dificultats és necessari el suport d'un professional que sàpiga abordar aquests dèficits al mateix temps que potencïi les capacitats, per trobar l'equilibri regulador entre la frustració i la motivació
Quan aquestes capacitats no es cultiven es poden acabar perdent, generant a la persona frustració, desmotivació i baixa autoestima que, en alguns casos, pot portar fins i tot al fracàs escolar. Aquesta pèrdua de talent no tan sols afecta a la persona que el presenta sinó que és una vàlua que com a societat no ens podem permetre perdre.